extra open: maandag 20 mei 10.00 - 17.00 uur

De hond uit de pot …

Wanneer verandert het leven in de dood? En waar ligt de grens tussen liefelijk en gruwelijk? In fabelachtige, glimmende keramische werken zoekt kunstenaar Carolein Smit (1960) een antwoord op dit soort vragen. Speciaal voor Bar Brasserie Pingo in het Drents Museum heeft Smit het werk Hond uit de pot gemaakt.

Er is van alles te zien in het tafereel: dansende skeletten, dieren, bloemen, besjes en bubbels. Het is een speelse, sprookjesachtige opstelling. Alles glimt en het doet denken aan Delfts Wit. Het kunstwerk steekt prachtig af tegen de diepe donkerblauwe wand. Er zijn een aantal referenties naar de locatie van het werk, de brasserie, in terug te vinden. Zo staat er in het midden een grote soepterrine, oftewel een soeppot. Ook de titel van het werk speelt hier op in. Een verwijzing naar het spreekwoord ‘Hond in de pot’. Een knipoog van de kunstenaar om bezoekers te verleiden om een hapje te gaan eten in Pingo.

Mystiek en rituelen
Haar kunst heeft vaak iets aanlokkelijks en afstotelijks tegelijkertijd. Zo combineert Smit schattige figuren als diertjes of baby’s met thema’s als religie, de dood of klassieke mythologie. Het is een rariteitenkabinet waarin serieuze kwesties worden onderzocht. Die combinatie zorgt voor een gezonde dosis humor in haar werk. Zelf zegt ze over haar werk dat ze de emotionele kortsluiting verbeeldt die is ontstaan door het internet. In een tijd waarin alle antwoorden op te zoeken zijn met één muisklik, gaan mensen juist meer op zoek naar mystiek en rituelen.

Een avontuur
In de keramische sculpturen van Carolein Smit staan tegenstellingen naast elkaar. Dat is niet anders in haar manier van werken. Haar kunstwerken zit bomvol kleine details. Je voelt de aandacht en tijd die erin gestoken is. Zo zie je elk haartje in de vacht van een beer. Smit noemt haar manier van werken een avontuur. De kunstenaar bedenkt niet tot in detail wat ze gaat doen voor ze begint. Zonder schets of helder beeld begint ze aan een idee. Meestal nadat ze geïnspireerd is door wat ze ziet of wat er onder haar handen ontstaat. Daarnaast werkt ze aan meerdere sculpturen tegelijkertijd. Zo zie je in haar oeuvre vaak dezelfde figuur op verschillende manieren uitgewerkt.

Wereldberoemd
Smit is begonnen als tekenaar en is later internationaal doorgebroken als keramist. Ze volgde van 1979 tot 1984 haar opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunsten Sint-Joost in Breda. Haar werk wordt
wereldwijd tentoongesteld. Het Drents Museum heeft meerdere werken van Smit in de collectie, waaronder twee sculpturen met Drentse heideschapen.

In 2018/2019 presenteerde het Drents Museum een grote overzichtstentoonstelling van Carolein Smit.

Dit artikel heeft in de maart 2021 in de Drentse weekbladen van NDC Mediagroep gestaan.