extra open: maandag 29 april, 10.00 - 17.00 uur

Design Award voor Drents Museum

German Design Award voor excellent ontwerp Pompeï-tentoonstelling

Onze tentoonstelling Sterven in schoonheid - De wereld van Pompeï en Herculaneum, ontworpen door NorthernLight uit Amsterdam, is bekroond met de German Design Award 2024. De expositie - met 80.000 bezoekers tussen 20 november 2022 en 26 maart 2023 zeer succesvol - kreeg het predikaat ‘Winner’ in de categorie ‘Excellent Architecture’, een erkenning voor uitmuntende en voorbeeldige designprestaties. Van harte danken en feliciteren wij ook NorthernLight, in het bijzonder vormgever Maximilian Pecher. Eerder won het Drents Museum al een German Design Award met de tentoonstelling De Nebraschijf- De ontdekking van de hemel.

Het juryrapport luidde als volgt: ‘Door het kundige gebruik van verlichting en kleur verschijnen de antieke stukken in een nieuw licht, in de waarste zin van het woord. Het interessante tentoonstellingsconcept daagt oude percepties uit en vervangt ze door een verfrissend nieuwe enscenering die boeit door schoonheid en lichtheid.’

Ontwerpuitdaging

Hoe vind je urgentie en originaliteit in een tentoonstelling over een veelbesproken onderwerp als Pompeï? Dat was de ontwerpuitdaging voor de tentoonstelling Sterven in schoonheid. De oplossing was om te focussen op lichtheid, op schoonheid - en op de link met het moderne leven. Iets wat Pompeï-tentoonstellingen tot nu toe niet deden. Dit resulteerde in een tentoonstelling die een heel eigentijds licht werpt op de schoonheid van Pompeï en Herculaneum. Sterven in schoonheid - met hoogtepunten uit het Museo Archeologico Nazionale in Napels en het Parco Archeologico Ercolano in Herculaneum - zette de schijnwerpers  op het leven vóór de verwoestende vulkaanuitbarsting. Op de kunst en schoonheid waarmee de inwoners zich omringden. In totaal presenteerden wij meer dan honderd archeologische kunstschatten, waaronder kleurrijke fresco's, marmeren beelden, een bronzen fontein en gouden sieraden.

Meer weten over: