extra open: maandag 20 mei 10.00 - 17.00 uur

Deze activiteit is reeds geweest. Bekijk alle gepland activiteiten van het Drents Museum

Buitengewone verhalen over Nieuw-Guinea en de Molukken

Voor de tentoonstelling Menyala – De buitengewone geschiedenis van de Molukkers in Drenthe zijn we samen met de gelijknamige werkgroep op zoek gegaan naar buitengewone verhalen uit de Molukse geschiedenis. Daarbij stuitten we op verschillende onderbelichte onderwerpen die we graag apart voor het voetlicht brengen. Op zaterdag 2 september zijn sprekers van Stichting  Be-wonder te gast om te vertellen over de geschiedenis van Nieuw-Guinea en de manier waarop deze verweven is met de Molukken.

West – Papua (voormalig Nederlands-Nieuw-Guinea) ligt naast de Molukken. Door de eeuwen heen is de geschiedenis van deze twee gebieden met elkaar verbonden geraakt. Dit gedeelde verleden in het algemeen en de verwevenheid met de Molukken in het bijzonder is bij grote delen van de Nederlandse bevolking onbekend. Toch zorgden verschillende gebeurtenissen ervoor dat inwoners van de twee gebieden regelmatig met elkaar in contact kwamen.

Programma
De lezing begint met een toelichting over Tabee Nieuw-Guinea door Betsy Torenbos en Paul Pattynama, waarna Mary Tupan vertelt over de Molukkers die via Nieuw-Guinea naar Nederland migreerden. Jennifer Kampan-Leasa spreekt over NGNL60 (Nieuw-Guinea Nederland 60 jaar). Een stichting, opgezet voor mensen die vanuit Nederlands Nieuw-Guinea in de jaren 60 in Hoogeveen zijn komen wonen. Luister vervolgens naar de verhalen van Theo Leasa over zijn jeugd in Manokwari. Tot slot tonen Betsy Torenbos en Paul Pattynama videofragmenten van interviews met mensen uit voormalig Nieuw-Guinea die nu in Nederland wonen. Na de lezing is er ruimte voor het stellen van vragen.

Sprekers

Theatermaker en beeldend kunstenaar Betsy Torenbos is producent en projectleider van het project Tabee Nieuw-Guinea. Daarnaast is ze regisseur van het docu-theater en de video-installatie van Tabee Nieuw-Guinea. Paul Pattynama is productieleider van Tabee Nieuw-Guinea en organiseert de symposia. Hij is geboren in Manokwari en woonde daar tot 1962. Betsy en Paul interviewden samen meer dan 33 mensen uit voormalig Nieuw-Guinea in Nederland.

Betsy Torenbos                  Paul Pattynama

Mary Tupan is van Molukse afkomst en geboren in Merauke. Vanuit haar werk bij het Ministerie van OCW (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) heeft zij veel te maken gehad met het thema diversiteit en inclusie, waaronder veelal specifiek met etnische diversiteit. Op dit moment is Tupan directeur van ECHO. Een expertisecentrum op het gebied van diversiteitsbeleid.

Mary Tupan

In 1962 kwam Theo Leasa naar Nederland. Leasa is geboren in Sorong en is opgegroeid in Manokwari. Hij heeft veel herinneringen aan zijn tijd in Nieuw-Guinea en vertelt hier graag over. Jennifer Kampman-Leasa, derde generatie, is geboren en getogen in Hoogeveen. Haar opa Ipi en oma Jo Leasa kwamen in de jaren 60 naar Nederland, mede hierdoor is zij nauw betrokken bij de stichting NGNL60.

Theo Leasa               Jennifer Kampman-Leasa

Wanneer:   Zaterdag 2 september 2023
Voor wie:  Volwassenen
Waar:  Opkamer, Drents Museum
Tijd:   Start 14.00, inloop vanaf 13.00
Prijs:  € 6,- (exclusief museumentree)

Meer informatie over de tentoonstelling Menyala - De buitengewone geschiedenis van de Molukkers in Drenthe.

Op 22 oktober om 14.00 vinden de voorstellingen van Tabee Nieuw-Guinea plaats in de Van Gorcumzaal in Assen. Meer informatie over het project Tabee Nieuw-Guinea.